Tänk dig att du säljer doftljus på din webbsajt för 300 SEK styck. Din kostnad för inköp, hantering och lagerhållning mm för doftljusen är 100 SEK styck. Du har alltså 200 SEK att tjäna per ljus.
Om du skapar en annons i Google för att sälja dina ljus, hur mycket tror ni att Google kommer att försöka få er att betala till dem? Just det. 199.99 SEK per sålt ljus. De kommer alltså att klämma ned din vinstmarginal till den minsta möjliga samtidigt som de ökar sin egen vinstmarginal maximalt. Capitalism is alive and well! Vad kan du då göra för att förhindra Google från att ta all din vinst? Det ör inte lätt, Google Ads har blivit mer av en svart låda där Google undanhåller vital information men här kommer lite tips.
0 Comments
Det är inte ofta en direct marketer bygger ett case för branding men tiden är inne! Sedan länge har det funnits en dragkamp mellan direkt marknadsföring (PPC t ex) och varumärkesbyggande (PR, reklamkampanjer, sociala medie-upplägg t. ex). Digitala marknadsförare vill ofta lägga mer av budgeten på sina annonser där vinsten är väldigt mätbar. Reklamare å andra sidan tycker att det är alldeles för kortsiktigt. Det första alternativet är den fint om man vill ha snabba, mätbara resultat. Här är några saker att ta i aspekt angående fördelning av din budget mellan direkt marketing / Varumärkesbygg:
|