Ad hacks
  • Digital Marknadsföring
  • Lär dig digital marknadsföring
  • Om oss
  • Kontakta oss

lär dig digital marknadsföring - tips och tricks för att lyckas 

klämd av en gigant

6/26/2021

0 Comments

 
Tänk dig att du säljer doftljus på din webbsajt för 300 SEK styck. Din kostnad för inköp, hantering och lagerhållning mm för doftljusen är 100 SEK styck. Du har alltså 200 SEK att tjäna per ljus.

Om du skapar en annons i Google för att sälja dina ljus, hur mycket tror ni att Google kommer att försöka få er att betala till dem? Just det. 199.99 SEK per sålt ljus. De kommer alltså att klämma ned din vinstmarginal till den minsta möjliga samtidigt som de ökar sin egen vinstmarginal maximalt.  Capitalism is alive and well!  Vad kan du då göra för att förhindra Google från att ta all din vinst? Det ör inte lätt, Google Ads har blivit mer av en svart låda där Google undanhåller vital information men här kommer lite tips.

  • Bygg användare genom att kommunicera via blogg, gästbloggar, sociala medier etc på ett bra sätt som bygger följare.
  • Försök att fånga en emailadress och skicka ut nyhetsbrev till era följare (enligt GDPR lag).
  • Var försiktig när du sätter din target CPA  eller maximize conversions, i Google ads, för att öka dit kontos Optimization score. testa dig fram till vad som konverterar bäst.
  • Spendera mycket tid till att undersöka dina konkurrenter, i t ex Spyfu, auction insights i Google Ads, och genom att titta på eras sajt och konverteringsupplägg. Bli bättre än dem. Kanske skall du köpa deras varumärke keyword. 
0 Comments

direct marketing VS branding

6/24/2021

0 Comments

 

Det är inte ofta en direct marketer bygger ett case för branding men tiden är inne! Sedan länge har det funnits en dragkamp mellan direkt marknadsföring (PPC t ex) och varumärkesbyggande (PR, reklamkampanjer, sociala medie-upplägg t. ex). Digitala marknadsförare vill ofta lägga mer av budgeten på sina annonser där vinsten är väldigt mätbar. Reklamare å andra sidan tycker att det är alldeles för kortsiktigt. Det första alternativet är den fint om man vill ha snabba, mätbara resultat. Här är några saker att ta i aspekt angående fördelning av din budget mellan direkt marketing / Varumärkesbygg:
  • Hur "sticky" är din sajt/app? Stannar användaren länge på sajten och konverterar bra?
  • Har ni kapital att spendera ifrån investerare?
  • har ni goda referenser och andra positiva saker som gör att ni höjer er ifrån er konkurrens?
  • Vad har ni för KPIs, är de lång- eller kortsiktiga?
Om man har en riktigt bra produkt, sajt eller app som användare väldigt ofta återvänder till så är det bra att bygga varumärke. Man kanske har pengar från investerare och därmed inte måste se en kortsiktigt positiv ROI. Många marknadsförare på byråer förespråkar en 60/40 regel, där 40 procent av budgeten går till direkt marknadsföring och 60 går till PR, reklam och sociala medier, kampanjer och Influencer typ av varumärkesbyggande. Det är vad som långsamt skall bygga märket och en trogen kundkrets som sprids vidare. 
0 Comments
Forward>>

    Av

    Adhacks team

    Arkiv

    July 2021
    June 2021

    kategorier

    All
    Bing Ads
    Common Myths
    Copy Tricks
    Facebook Ads
    Google Ads
    Instagram Ads
    Kvalitetsresultat
    Lead Generation
    Marketing
    Marknadsföring
    Myter
    Outbound Marketing
    Performance Marketing
    Plattformar
    Quality Score
    Roas Optimering
    Roi Optimering
    Tricks

    RSS Feed

  • Digital Marknadsföring
  • Lär dig digital marknadsföring
  • Om oss
  • Kontakta oss