Ad hacks
  • Digital Marknadsföring
  • Lär dig digital marknadsföring
  • Om oss
  • Kontakta oss

lär dig digital marknadsföring - tips och tricks för att lyckas 

hur väljer man en ecommerce plattform?

7/26/2021

0 Comments

 
  • titta på teknologin ni har, och jobba med IT avdelningen så att den är i linje med vad de arbetar med och kan hantera. Se till att det passar in och kan integreras i er technology stack.
  • Titta på ert CRM system, ERP system, CSR, säljteamet, email automatiserings system, email service provider, och se till att plattformen funkar med er infrastruktur. ELLER överväg om det är bättre att uppgradera ditt CRM system, etc, för bättre business alignment och förbättringar överlag tillsammans med den nya ecom pkattformen.
  • Sedan kan ni analysera hur er nya ecommerce plattform kan ta dig till nästa fas, förbättra er försäljning och KPIs, men också customer lifetime value.
  • Se till att det plattformen är mycket flexibel så att den växer med er när ni växer och förändras. Att ni kan anpassa er ecommerce plattform till de nya sätten att arbeta. Att den kan möta och överträffa era långtida förväntningar.
0 Comments

Auto apply: automatiskt tillämpade annonsförslag

7/26/2021

0 Comments

 
Google ads har sedan ett tag tillbaka lagt in en Auto Apply eller Automatiskt tillämpade annonsförslag.  Poängen med detta är att förbättra relevansen och Click Through Rates och därmed förbättra resultaten och kvaliteten på annonserna. 

Det finns inte mindre än 35 olika AI baserade förslag på olika annonser. Men man bör vara väldigt försiktig och det är viktigt att se igenom förslagen. Ofta är förslagen inte så vettiga, och de kommer kanske resultera i väldigt få konverteringar. Då vinner Google och du, annonsören förlorar, i alla fall kortsiktigt.

Den här länken visar en lista på dina konton och vilka som har automatiskt tillämpade annonsförslag. 
​
Gå till Inställningar på kontonivå, sedan till Kontoinställningar och Annonsförslag för att välja att inte tillämpa automatiska annonsförslag. 
Picture
0 Comments

Myt 1: "Jag klickar aldrig på annonser"

7/25/2021

0 Comments

 
Många argumenterar emot marknadsföring, och tycker att de aldrig faller för en annons eller klickar på den. 

Men sanningen är ju den, att saker utvecklas, byggs och uppfinns varje dag. Saker som kanske är bra, användbara, fantastiska. Ibland oumbärliga eller livsnödvändiga. Hur skall du få reda på att de existerar om inte  annonsering fanns?

Om du inte varit intresserad av att klicka på en annons så betyder det att vi som marknadsförare måste göra ett bättre jobb - visa dig rätt annons som får dig intresserad. Det kanske behövs bättre lösningar ifrån annonserings-plattformar så att vi kan nå ut till dig dig mer "rätt" annons. 
0 Comments

Google Ads Kvalitetsresultat (quality score)

7/25/2021

0 Comments

 
Kvalitetsresultat som Google designerar ditt konto, dina kampanj, och dina annonser, kan ligga mellan 1 och 10, varav 10 är högst. Syftet med kvalitetsresultat är att konsumenten/sökaren ska får en positiv upplevelse och sitt behov tillgodosett. Därav räcker det inte med att ett högt klick bud (CPC) för att synas.
0 Comments

Hur får jag min annons att synas?

7/23/2021

0 Comments

 
Många faktorer spelar in när det kommer till att försöka förstå om en annons kommer att visas i en sökning eller ej. man sätter sitt pris, de antal kronor och ören man är villig att betala varje gång någon klickar på ens annons.  I Google ads så betalar man alltså varje gång någon klickar.

Om man t ex säljer fotbollar och annonserar med söktermen: köpa fotbollar så kan man få en ungefärlig  kostnad på vad det kommer att kosta per klick för att synas i sökresultatet.  Enligt Googles Sökordsplanerare, som ni kan hitta under Verktyg och inställningar i Google Ads, så kostar det runt 3 och 7 SEK för ett klick. för just den här söktermen.

När någon söker på ditt sökord så sker en realtids-auktion mellan alla annonsörer som använder samma sökord. Om man överhuvudtaget blir synlig och vad man sedan får betala för ett klick beror på hur:
 1. hög konkurrensen är ifrån andra annnonsörer, i kombination med
 2. vilket kvalitetsresultat de specifika sökordet har.

Varje enskilt sökord har ett eget kvalitetsresultat - Quality Score som kalkyleras på tre komponenter: Målsideupplevelse, Annonsens relevans och Beräknad Click Through Rate.


Målsideupplevelse (landing page experience) Detta är en uppskattning av hur användbar och relevant målsidan är för de som klickat på annonsen. Det baseras på hur söktermen matchar målsidan och hur lätt den är att navigera. 

Annonsens relevans (ad relevance) Baseras på hur väl sökordet matchar texten och budskapet i annonsen. Här är det viktigt att annonsen är relevant i förhållande till sökordet och bör därmed alltid stå med i annonstexten. Tyvärr är Googles förslag inte alltid i linje med vad du som annonsör bör ha i dina annonser, så var vaksam när du skriver din copy.  Tänk på vad som kommer att få din användare att konvertera. Om du säljer lyxiga väskor så kan det finnas en poäng med att ta in priset i annonsen, för att förhindra onödiga klick som aldrig kommer att resultera i ett köp. T ex. Gucci handväskor från 7.000 SEK.  Eftersom du betalar per KLICK men tjänar pengar per FÖRSÄLJNING så är detta ett väldigt viktigt perspektiv, och det är något som Google ads är otroligt dåligt på att fånga upp i sina annons copy-rekommendationer. 
​
Beräknad Click Through Rate (annonsens popularitet) – Här mäts hur sannolikt det är att en användare klickar på annonsen baserat på tidigare klickfrekvens. Effekterna av annonsposition och andra faktorer som påverkar annonsens synlighet tas ej i åtanke här.

Du kan läsa om Googles ad quality score här. 

​

0 Comments

Google ads Budstrategier

7/21/2021

0 Comments

 
Det finns en uppsjö av olika budstrategier att välja på i Google ads. Google försöker göra det lätt för användaren genom att förbestämma vilken strategi de anser vara den bästa. Tyvärr så är det inte alltid som detta är bäst för dig som annonsör. Här är en snabb genomgång av vad som finns.

Target CPA (Mål-CPA). Google ads försöker få sina annonsörer att använda sig av den här budstrategin mer och mer, och de använder incitament - morötter - för att få dem att göra detta. AI och machine learning i kombination med antalet konverteringar och dina sökord/matchning ligger bakom hur Google ads visar dina annonser. Detta förutsätter att du har satt upp och länkat konverteringar i Google ads

I vår erfarenhet så kan den här budstrategin funka bra om man har många konverteringar och tighta inställningar, men vi har också sett CPA och CPC skjuta i höjden. Det är därför viktigt att ha 1. Många konverteringar registrerade innan man påbörjar den här metoden och 2. Regelbunden koll på hurt det går.  Titta på antalet konverteringar och CPA regelbundet för att se till att du får tillräckligt bra resultat. 

Target ROAS (Mål ROAS). Det här är lite svårt att sätta upp och beräkna.  Ta vinsten du har tjänat på att sälja en sak (konverteringen) delat med annonserings-kostnaden för att driva konverteringen, gånger 100.  Precis som med target CPA så är det viktigt att ha många konverteringar och 

Maximera klick  Det här är aldrig en bra metod. Man kan tänka sig att det kan vara bra om man vill ha mycket trafik till sin sajt, men tyvärr så blir kvaliteten lidande och det är långt bättre att ta en CPC, CPA or ROAS mål. 

Maximera konverteringar
Precis som med Target CPA/ROAS så är det viktigt att ha full kontroll över CPA och annonskostnaderna.   

Maximera konverteringsvärde
Här kan du välja ditt konverteringsvärde så som vinstmarginal, och sätta budgivningen att maximera konverteringarna baserat på detta värde. Igen - många konverteringar behövs här för att det skall funka. Titta på antalet konverteringar, jämför med hur det såg ut innan du lade om till den här budstrategin, och se om resultaten har förbättras. Du bör ha fler konverteringar på samma budget. Se till att du har ett statistiskt signifikant antal konverteringar inom tidsramen du jämför. 

Målexponerings-andel
Precis som maximera klickar, det här är ingen bra strategi. Den är värre. Om du inte har konverteringar installerad så är det bättre att använda manuell CPC istället. 

Icke smart bidding metoder:
​

Manuell CPC Google ads varnar för att använda den här budstrategin eftersom den inte använder signalerna som Smart bidding använder.  

Förbättrad CPC
Här används manuell CPC, med ändringen av att Google ads lägger till en viss procent av CPC när de ser att detta kan ge bättre resultat. 
0 Comments

    Av

    Adhacks team

    Arkiv

    July 2021
    June 2021

    kategorier

    All
    Bing Ads
    Common Myths
    Copy Tricks
    Facebook Ads
    Google Ads
    Instagram Ads
    Kvalitetsresultat
    Lead Generation
    Marketing
    Marknadsföring
    Myter
    Outbound Marketing
    Performance Marketing
    Plattformar
    Quality Score
    Roas Optimering
    Roi Optimering
    Tricks

    RSS Feed

  • Digital Marknadsföring
  • Lär dig digital marknadsföring
  • Om oss
  • Kontakta oss