Content marketing har blivit mycket populärt de senaste åren, och används ofta av reklam och annonseringsbyråer. Att ha mycket text och innehåll på sin webbsida är en nyckel ingredient i SEO. Google har sagt att content är en av de tre viktigaste aspekterna i SEO vägning, av flera hundra aspekter som Google tittar på.
Det är mycket viktigt dock att ha full koll på vem ens målgrupp är, vem man riktar sig åt innan man sätter sig ner och börjar bygga sin content. Svarar min text på användarens frågor? löser det hens problem? Försök att begränsa din content så att varje webbsida täcker ett ämne (ditt valda sökords-ämne). Om man inte riktigt vet ännu vad målgruppen letar efter, så är det bättre att vänta med content marketing och undersöka sin målgrupp bättre.
0 Comments
Google ads har sedan ett tag tillbaka lagt in en Auto Apply eller Automatiskt tillämpade annonsförslag. Poängen med detta är att förbättra relevansen och Click Through Rates och därmed förbättra resultaten och kvaliteten på annonserna.
Det finns inte mindre än 35 olika AI baserade förslag på olika annonser. Men man bör vara väldigt försiktig och det är viktigt att se igenom förslagen. Ofta är förslagen inte så vettiga, och de kommer kanske resultera i väldigt få konverteringar. Då vinner Google och du, annonsören förlorar, i alla fall kortsiktigt. Den här länken visar en lista på dina konton och vilka som har automatiskt tillämpade annonsförslag. Gå till Inställningar på kontonivå, sedan till Kontoinställningar och Annonsförslag för att välja att inte tillämpa automatiska annonsförslag. Många argumenterar emot marknadsföring, och tycker att de aldrig faller för en annons eller klickar på den.
Men sanningen är ju den, att saker utvecklas, byggs och uppfinns varje dag. Saker som kanske är bra, användbara, fantastiska. Ibland oumbärliga eller livsnödvändiga. Hur skall du få reda på att de existerar om inte annonsering fanns? Om du inte varit intresserad av att klicka på en annons så betyder det att vi som marknadsförare måste göra ett bättre jobb - visa dig rätt annons som får dig intresserad. Det kanske behövs bättre lösningar ifrån annonserings-plattformar så att vi kan nå ut till dig dig mer "rätt" annons. Kvalitetsresultat som Google designerar ditt konto, dina kampanj, och dina annonser, kan ligga mellan 1 och 10, varav 10 är högst. Syftet med kvalitetsresultat är att konsumenten/sökaren ska får en positiv upplevelse och sitt behov tillgodosett. Därav räcker det inte med att ett högt klick bud (CPC) för att synas.
Många faktorer spelar in när det kommer till att försöka förstå om en annons kommer att visas i en sökning eller ej. man sätter sitt pris, de antal kronor och ören man är villig att betala varje gång någon klickar på ens annons. I Google ads så betalar man alltså varje gång någon klickar.
Om man t ex säljer fotbollar och annonserar med söktermen: köpa fotbollar så kan man få en ungefärlig kostnad på vad det kommer att kosta per klick för att synas i sökresultatet. Enligt Googles Sökordsplanerare, som ni kan hitta under Verktyg och inställningar i Google Ads, så kostar det runt 3 och 7 SEK för ett klick. för just den här söktermen. När någon söker på ditt sökord så sker en realtids-auktion mellan alla annonsörer som använder samma sökord. Om man överhuvudtaget blir synlig och vad man sedan får betala för ett klick beror på hur: 1. hög konkurrensen är ifrån andra annnonsörer, i kombination med 2. vilket kvalitetsresultat de specifika sökordet har. Varje enskilt sökord har ett eget kvalitetsresultat - Quality Score som kalkyleras på tre komponenter: Målsideupplevelse, Annonsens relevans och Beräknad Click Through Rate. Målsideupplevelse (landing page experience) Detta är en uppskattning av hur användbar och relevant målsidan är för de som klickat på annonsen. Det baseras på hur söktermen matchar målsidan och hur lätt den är att navigera. Annonsens relevans (ad relevance) Baseras på hur väl sökordet matchar texten och budskapet i annonsen. Här är det viktigt att annonsen är relevant i förhållande till sökordet och bör därmed alltid stå med i annonstexten. Tyvärr är Googles förslag inte alltid i linje med vad du som annonsör bör ha i dina annonser, så var vaksam när du skriver din copy. Tänk på vad som kommer att få din användare att konvertera. Om du säljer lyxiga väskor så kan det finnas en poäng med att ta in priset i annonsen, för att förhindra onödiga klick som aldrig kommer att resultera i ett köp. T ex. Gucci handväskor från 7.000 SEK. Eftersom du betalar per KLICK men tjänar pengar per FÖRSÄLJNING så är detta ett väldigt viktigt perspektiv, och det är något som Google ads är otroligt dåligt på att fånga upp i sina annons copy-rekommendationer. Beräknad Click Through Rate (annonsens popularitet) – Här mäts hur sannolikt det är att en användare klickar på annonsen baserat på tidigare klickfrekvens. Effekterna av annonsposition och andra faktorer som påverkar annonsens synlighet tas ej i åtanke här. Du kan läsa om Googles ad quality score här. Det finns en uppsjö av olika budstrategier att välja på i Google ads. Google försöker göra det lätt för användaren genom att förbestämma vilken strategi de anser vara den bästa. Tyvärr så är det inte alltid som detta är bäst för dig som annonsör. Här är en snabb genomgång av vad som finns.
Target CPA (Mål-CPA). Google ads försöker få sina annonsörer att använda sig av den här budstrategin mer och mer, och de använder incitament - morötter - för att få dem att göra detta. AI och machine learning i kombination med antalet konverteringar och dina sökord/matchning ligger bakom hur Google ads visar dina annonser. Detta förutsätter att du har satt upp och länkat konverteringar i Google ads I vår erfarenhet så kan den här budstrategin funka bra om man har många konverteringar och tighta inställningar, men vi har också sett CPA och CPC skjuta i höjden. Det är därför viktigt att ha 1. Många konverteringar registrerade innan man påbörjar den här metoden och 2. Regelbunden koll på hurt det går. Titta på antalet konverteringar och CPA regelbundet för att se till att du får tillräckligt bra resultat. Target ROAS (Mål ROAS). Det här är lite svårt att sätta upp och beräkna. Ta vinsten du har tjänat på att sälja en sak (konverteringen) delat med annonserings-kostnaden för att driva konverteringen, gånger 100. Precis som med target CPA så är det viktigt att ha många konverteringar och Maximera klick Det här är aldrig en bra metod. Man kan tänka sig att det kan vara bra om man vill ha mycket trafik till sin sajt, men tyvärr så blir kvaliteten lidande och det är långt bättre att ta en CPC, CPA or ROAS mål. Maximera konverteringar Precis som med Target CPA/ROAS så är det viktigt att ha full kontroll över CPA och annonskostnaderna. Maximera konverteringsvärde Här kan du välja ditt konverteringsvärde så som vinstmarginal, och sätta budgivningen att maximera konverteringarna baserat på detta värde. Igen - många konverteringar behövs här för att det skall funka. Titta på antalet konverteringar, jämför med hur det såg ut innan du lade om till den här budstrategin, och se om resultaten har förbättras. Du bör ha fler konverteringar på samma budget. Se till att du har ett statistiskt signifikant antal konverteringar inom tidsramen du jämför. Målexponerings-andel Precis som maximera klickar, det här är ingen bra strategi. Den är värre. Om du inte har konverteringar installerad så är det bättre att använda manuell CPC istället. Icke smart bidding metoder: Manuell CPC Google ads varnar för att använda den här budstrategin eftersom den inte använder signalerna som Smart bidding använder. Förbättrad CPC Här används manuell CPC, med ändringen av att Google ads lägger till en viss procent av CPC när de ser att detta kan ge bättre resultat. När man köper sökord i Google ads så har man tre olika ordinställnings-alternativ., sk matchningstyper. Det finns idag tre olika matchningstyper i Google ads. Jag illustrerar med exempel här. Låt säga att du säljer doftljus på din sajt, och vill marknadsföra ditt jasminljus. Då kanske du vill köpa sökorden doftljus jasmin. Du har då tre val:
Doftljus jasmin "Doftljus jasmin" [Doftljus jasmin] När du inte har några symboler kring ditt sökord så kan Google visa din annons för sökningar liknande ditt ordval. Alltså kan din annons visas om någon skriver in ljus som doftar jasmin jasmin doftolja lavendeldoft De flesta som startar ett Google ads konto går i den här fällan och har alltså ganska lite kontroll över när deras annonser visas. Vad för man? Jo:
Notera: Google försöker väldigt ofta att få sina annonsörer att välja de alternativ som resulterar i mer pengar i deras kassa. Så när man lägger till Negativa keywords, så har Google förvalt Exact match, på Ad group nivå. Alltså så specifikt som möjligt för att inte begränsa annonseringen för mycket. Men du bör ändra inställningen till det alternativ som passar dig bäst. Det kan vara lätt att förlora sig i detaljerna när man gör en marknadsföringsplan. Här är en väldigt simplifierad lista av saker som man ha i åtanke.
Har ni märkt hur dyrt det har blivit på det senaste med Uber och med Airbnb? hur kommer det sig egentligen? Är det COVID relaterat? Mestadels så är det p g a att de har använt upp sitt "Venture Capital" och måste nu prestera utan "artificiell" hjälp. Häromdagen så tog min kompis en 1 mils resa med Uber i Chicago en sen fredagskväll för 70 dollar. Det hade aldrig hänt för ett år sedan.
Vad har det här med digital marknadsföring att göra? Om du har konkurrenter som också har Venture Capital att spendera på marknadsföring så kan det betyda att du betalar mer för annonseringen än du skulle behöva göra i ett "even playing field". De trissar helt enkelt upp priserna. Vad de här företagen ofta pysslar med är sk Blanket targeting, där de köper många sökord som inte är laserfokuserade. Men det kommer en dag då de förmodligen måste tänka om. Vad kan du göra för att vinna i en sådan här situation?
|